PS Olen vegaani käännyttää sekaanin vegaaniksi

Vuosi 2016 tullaan muistamaan paitsi somekohuista, myös vegaanisen ruokavalion ja kasvissyönnin valtavirtaistumisesta. Nyhtökaura, Härkis ja vihikset eli lihapiirakan kasvisversiot ovat löytäneet tiensä jopa lihansyöjien ruokapöytiin ja Sipsikaljavegaanien Facebook-ryhmässä suositellut tuotteet tyhjennetään kauppojen hyllyiltä hetkessä.

Myös ravintoloissa ja ruokakaupoissa uskotaan kasvisruokatrendin voimistuvan. MaRan teettämän Ravintolaruokailun trenditutkimuksen mukaan lihan ja maidon kulutus ravintoloissa on laskussa ja esimerkiksi S-ryhmä tiedotti juuri mittavista hinnanalennuksista, jotka kohdistuvat erityisesti kotimaisiin kasviksiin ja juureksiin.

 

Vegaanius näkyy erityisesti somessa

Ravintoloiden lisäksi vegaanibuumi näkyy suosituissa ruokablogeissa ja muissa sosiaalisen median kanavissa. PING Helsingin Ambassadorit Paju Purovuo ja Minni Väärä perustivat viime syksynä PS Olen vegaani -tubekanavan, joka on puolen vuoden aikana kasvanut yhdeksi maan merkittävimmistä vegaaniseen ruokailuun keskittyvistä somekanavista. Pajun ja Minnin tavoitteena on puhua veganismista kannustavasti ja helpottaa vegaanisten valintojen tekemistä.

PS Olen vegaanista sai alkunsa myös esimerkiksi menneen joulun trendiherkku porkkala. Porkkalan, eli vegaanisen kylmäsavulohen valmistukseen käytettävä nestemäinen savuaromi myytiin monessa kaupassa loppuun ja nyt reseptivideota on katsottu jo lähes 40 000 kertaa.

Pajun ja Minnin vegaaninen maailmanvalloitus ei kuitenkaan päättynyt porkkalaan.

 

PS OLEN TUHMA

Jo ennen joulua PS Olen vegaani -tubekanavalla julkaistiin video, jossa Paju ja Minni koittavat käännyttää lihansyöjänä ja ravintolayrittäjän tutuksi tulleen Akseli Herlevin vegaaniksi. Videolla naiset kokkaavat yhdessä Herlevin kanssa vegaanisen PS Olen Tuhma burgerin, jonka täytteenä on, yllätys yllätys, myös porkkalaa. Videon päätteeksi käännytetty Herlevi lupaa ottaa vegeburgerin Naughty BRGR:in listalle.

 

 

Videon taustalta löytyy monelle somettajalle tuttu kasvo, Vapa Median konseptisuunnittelija ja WTD-bloggaaja Natalia Tolmatsova.

Ajatus Naughty BRGR:in ja PS Olen vegaani -kanavan yhdistämisestä oli kaikessa hulluudessaan kiinnostava. PS Olen vegaani on Suomen tämän hetken freesein ja innovatiivisin tubekanava, jonka ruokateema sopii hyvin Naughty BRGR:in tyyliin. Lisäksi tunsin jo entuudestaan Aksun, Pajun ja Minnin ja tiesin, että heidän henkilökemiansa sopisivat hyvin yhteen.” Tolmatsova valottaa yhteistyön taustoja.

Ravintolan, markkinointitoimiston ja tubettajien yhteistyö toimi erinomaisesti. Uusi vegaaninen burgeri suunniteltiin yhdessä, jonka jälkeen raaka-aineet ostettiin yhdessä ja  reseptiä hiottiin porukalla. PS Olen vegaani-tubettajat esittelivät ravintoloitsijalle kokonaan uuden maailman ja uudenlaisia raaka-aineita vegaanimajoneesista ravintohiivahiutaleisiin.

Vuodenvaihteessa, muutama viikko videon julkaisemisen jälkeen Herlevi julkaisi Facebook-profiilissaan manifestin vegaaniruokavalioon ja erityisesti ravintolaruokaan liittyen. Manifestissä Herlevi kertoo muuttaneensa käsityksiään vegaanisesta ruokavaliosta ja ymmärtäneensä, että ravintola voi pysyä mukana muuttuvassa maailmassa vain muuttumalla itsekin.

“Oli tosi hauskaa suunnitella ja tehdä burgeria yhdessä! Yhteistyöstä oli ehdottomasti hyötyä, en ole varma olisinko kokeillut koko Porkkalaa ilman Pajua ja Minniä. Luulen, että koko yhteistyön tiimoilta on onnistuttu tavoittamaan sellaisia asiakkaita, joita muuten ei mitenkään oltaisi tavoitettu!” Herlevi pohdiskelee.

 

Rentoa vegaanista liiketoimintaa

Myös Paju ja Minni ovat innoissaan yhteistyöstä. Naisilla on tavoitteena perustaa kevään aikana yritys, jonka liiketoiminnan keskiössä on vegaaniseen ruokavalioon kannustaminen rennolla ja hauskalla tavalla.

Suunnitelmissa on ainakin erilaisten workshopien järjestäminen sekä PS Olen vegaani -fanituotteiden suunnitteleminen ja vaikka oma televisio-ohjelma.

Saattaa kuulostaa hullulta, mutta toisaalta, kuka meistä osasi pari vuotta sitten ennustaa, että tubettajat tulisivat suunnittelemaan vegaaniruokia burgerpaikkaan?

 

Emmi Nuorgam

 

PS Olen vegaani -tubekanavan Paju ja Minni ovat mukana myös PING Helsinki Studiossa 12.1.2017. Studion aiheena Trendit vaikuttajamarkkinoinnissa. Katso lisätiedot täältä!

Kuva: Anna Salmisalo

Related posts:

About the author

PING Helsinki on vaikuttajamediatoimisto, joka tuo yhteen vaikuttajat eri kanavista ja kaikilta toimialoilta. PING Helsingin kautta vaikuttajayhteistyön suunnittelu on helppoa ja tuloksellista olipa kysymys H2H Strategiasta, vaikuttaja-analyysista, kampanjasta, konseptoinnista, kilpailusta tai elämyksistä. PING Helsinki pitää yllä kaikille avointa somevaikuttajien eettistä koodistoa ja tekee jatkuvaa vaikuttajamarkkinoinnin tutkimusta.