Arvopohjaisen markkinoinnin ammattitapahtuma IMPACT Helsinki 24.5. Katso ohjelma! →

Oletko sisältösopuli?

Lapsuudenkodissani luettiin paljon, ja pöydät notkuivat aikakauslehtiä. Koti tavallaan pursusi tarinoita, joihin tarttua. Meillä myös juteltiin paljon ja kaikesta niin kotona kuin isossa kaveriporukassamme. 

Minulla on lapsesta asti ollut sammumaton halu ja palo kuulla ja lukea tarinoita tilanteiden ja ihmisten takana. Jano saada tietää, mikä ketäkin liikuttaa ja miksi. Tämä jano on pätenyt niin työ- kuin siviilielämäänkin, kaikkiin kohtaamisiin ja tilanteisiin. Vasta kun kohtaa aidosti ihmisen ja ymmärtää häntä, voi häneen vaikuttaa. On aina upeaa huomata, kun saa jonkun oivaltamaan omilla sanoilla ja teoilla uutta, ja ehkä jopa jälkiseurauksena muuttamaan omaa pinttynyttä tapaansa toimia. 

Minun ja monen muunkin iloksi markkinointi sisältää nykyään paljon laadukkaita sisältöjä ja sitä, että onnistuu oikealla tavalla puhuttelemaan kohdeyleisöään. Juuri oikealla hetkellä puhuttelu tarkoittaa, että asiakas saa tarvitsemansa tiedon, kun sitä tarvitsee. Minulle merkityksellistä on löydettävyys. Olen tarveoppija ja etsijä, lähes aina myös löytäjä. Heikosti surffailen vaikka netissä vain huvikseni, viihdyttääkseni itseäni. Siihen minulla on muita kanavia ja keinoja. Kun tietoa ja sisältöjä etsin, haluan kuulla ja lukea mahdollisimman monta näkökulmaa kyseiseen aiheeseen liittyen. Niistä muodostan sitten oman näkökulmani peilaten siihen, mitä tietoa olen historiassani kerännyt. 

Minulle on ihan sama kuka asiaansa jakaa, jos sisältö puhuttelee minua ja antaa minulle uutta ajateltavaa. On hyvä pysähtyä pohtimaan, mistä lähtökohdista henkilö puhuu tai opastaa. Jos hän pyrkii vaikuttamaan minuun, mikä hänen motiivinsa on? Jokainen meistä vaikuttaa tavallaan. Toiset omassa lähipiirissään, toiset isoilla areenoilla. Tärkeintä on mielestäni se, että jakaa ajatuksiaan ja antaa näin muille mahdollisuuden oivaltaa uutta, tai tulla osaksi tarinaa.  

Tykkään lukea tavallisten ihmisten tarinoita, olivat ne sitten kaupallista sisältöä tai artikkeleita. Koen helpoksi samaistua heihin, ja vaivattomaksi tarttua heidän kokemuksiinsa. Koska aikakauslehti on edelleen mielestäni paras käyttöliittymä ikinä, luen paljon juttuja myös julkkiksista ja vaikuttajista. Tarinalla on printissä selkeä alku ja loppu, ja saan lukiessani itse mahdollisuuden jatkaa ajatustyötä ilman, että joku muu sanoittaa sitä minulle. Joskus mietin, miten paljon enemmän ihmisiin vaikuttaa tutun julkisuuden henkilön juttu vaikkapa elämän haasteista tai elämänmuutoksesta, kuin jonkun tavallisen tyypin. Olen aikakauslehtien ja printtimedian kasvatti ja siksi tiedän, että kyllä ne vaikuttajat ja julkisuuden henkilöt paremmin myyvät. Onneksi nykyään vaikuttajan vetämänä keskustelu jatkuu usein verkossa tavallistenkin ihmisten kesken. 

Hienoa on ollut viime vuosina se, että mediaan on noussut enenevissä määrin vaikuttajien tarinoita syvällisistäkin teemoista. Myös YouTuben ja Instagramin puolella olen havainnut samaa, kun katson viikoittain 9- ja 12-vuotiaiden tyttöjeni kanssa heidän top 3 -suosikkivideonsa. Suosittelen tätä tapaa kaikille vanhemmille, joiden lapset seuraavat omia idoleitaan verkossa. Etenkin nuorten keskuudessa on havaittavissa paljon sopulilauma-ilmiötä, ja tämä vakiintunut tapamme on auttanut minua vanhempana ymmärtämään, mistä kummalliset mieliteot mielipiteiden, vaatteiden, meikkien ja matkakohteiden osalta kumpuavat. Kun suosittu tyyppi tekee tai sanoo jotain, satatuhatta nuorta seuraa perässä. Tämän suhteen toivoisin vanhemmilta ja näitä vaikuttajanuoria ohjaavilta tahoilta vastuullisuutta, sparrailua ja tukea heidän vastuullisessa roolissaan. Hienoa on se, että syvälliset avaukset myös nuorten vaikuttajien toimesta auttavat meitä vanhempia tarttumaan nuorta puhutteleviin aiheisiin, jos vain otamme ajan kuunnella ja havaita näitä merkkejä. 

Sisällöt ovat aina kultaa, kun ne on tehty puhuttelemaan kohderyhmää oikealla ja aidolla tavalla. Itse olen aina tehnyt sisältöjä media-aikoina kuvitteellisille persoonille, ja homma toimi kiitettävästi. Edelleen näitä persoonia käytetään asiakasprofiloinnin tuotoksena ja niiden luomisen taustalle on saatu paljon uutta hyvää datan ja teknologioiden myötä. Olen ollut myös mukana kaupallistamassa ensimmäisiä blogeja Trendissä. Tästä ollaan menty eteenpäin myös kaupallisten sisältöjen osalta huimin harppauksin. Itse nautin kaikesta hyvin tehdystä sisällöstä, oli kyseessä toimituksellinen sisältö, blogi, mainos tai mikä tahansa näiden välimuoto. 

Kuulin juuri juttua, miten muotilehtien tilaajat ja lukijat ovat olleet näreissään siitä, että lehdet ovat nykyään ohuempia kuin ennen. Mainokset niissä ovat vähentyneet tässä digitaalisessa ajassa, mutta heille tyylikkäät sisältöön sopivat mainokset olivat sisältöä. Odotan, että tässä ajassa joku uskaltaisi erottua ja hyödyntää kalliilla rahalla ja koneistolla tehtyjä verkkosisältöjä vaikka printtisuorassa. Koska kaupallisiin ja palveleviin sisältöihin panostetaan monessa yrityksessä nyt huimia summia rahaa ja aikaa, voisi niitä hyödyntää laveammin kaikessa kaupallisessa tekemisessä, eikä vain verkossa. Mediataloista laajasti kaupallista sisältöä ostava saa vierelleen sisältöjen asiantuntijan, sparraajan ja ammattimaisen monipuolisen koneiston. Pitkäaikaisella yhteistyöllä voi saada aikaan hienoja tuloksia myös kaupallisesti. Strategiaan sisällöt on hyvä nivoa, aivan kuten markkinointikin. 

Annetaan tilaa ihmisille ja tarinoille. Nautitaan hyvin tehdystä kaupallisesta sisällöstä, joka palvelee ja puhuttelee meitä. Ollaan myös kiitollisia siitä kaikesta ilmaisesta laadukkaasta sisällöstä, jota meille tarjoillaan. Sisällöntuottajalle se ei ole koskaan ilmaista, oli valuutta aikaa tai rahaa. Otetaan vastaan vaikutteita ja adaptoidaan niistä ne, jotka omaan elämäämme ja arkeemme istuvat. Ollaan kuitenkin tietoisia, mikä meitä puhuttelee ja miksi, eikä liikuta tässä sisältötulvan jälkimainingissa kuin sopulit. Meihin vaikutetaan kaikissa kanavissa 24/7. Ajoittain olisi siksi hyvä myös laittaa kaikki vastaanottimet kiinni, ja antaa tilaa omille ajatuksille – siis luottaa vain sisäiseen ääneensä. 

MARK on yksi PING Festivalin kumppaneista vuonna 2018. Tutustu tapahtumaan täältä ja varmista paikkasi jo tänään – lippumäärä on rajattu! 

SaveSave

PING Helsinki

    Minua kiinnostaa: