Näin aloitat vaikuttajamarkkinoinnin

Kirjoitimme muutama viikko sitten Vermain tuoteperhelanseerauksesta, jossa vaikuttajamarkkinointi osoittautui perinteisiä markkinointikeinoja rutkasti tehokkaammaksi. Lue aiemmin julkaistu juttu täältä!

Lanseerauksen tavoitteena oli Helein-tuoteperheen tunnetuksi tekeminen. Markkinointipäällikkö Kati Murron mukaan kampanja onnistui tavoitteissaan hyvin. Loppuvuodesta tehtyjen tutkimusten perusteella erityisesti vaikuttajamarkkinointiin tehty panostus oli kannattavaa.

Tulosten perusteella Heleinin myyntiin ykkösenä parhaiten konvertoi blogimarkkinointi eli yhteistyö sisällöntuottajien kanssa. Kakkosena oli Facebook.

Vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntäminen ei ole Vermanilla uusi asia. Ennen Heleiniä yritys on harjoittanut yhteistyötä sisällöntuottajien kanssa muun muassa Minisun- ja Rela-tuotemerkkiensä sekä konserniin kuuluvan Bioteekin kautta. Kokemukset ovat olleet myönteisiä.

Tänä vuonna Heleinin markkinointia Vermanilla jatketaan, ja vaikuttajamarkkinoinnnin hyödyntäminen ei pääty lanseeraukseen. Vaikuttajamarkkinointi on Vermanilla jatkossa entistä merkittävämmässä roolissa.

Satsaamme tulevaisuudessa sisältöön. Haluamme kertoa Heleinin tuotteista ja tuotehyödyistä yhä enemmän. Siinä vaikuttajamarkkinointi on avainroolissa, Murto perustelee.

Kati Murron neljä vinkkiä – näin aloitat vaikuttajamarkkinoinnin

1. Valitse markkinointiisi sopivat sisällöntuottajien kanavat

Ole aidosti kiinnostunut sisällöntuottajista, heidän kanavistaan ja niillä julkaistuista sisällöistä. Seuraa niitä ja tunne ne. Ei kannata ängetä neliötä ympyrään. Vaikuttajamarkkinointi onnistuu, kun sisällöntuottaja tuntee tuotteesi/palvelusi ja on niistä aidosti kiinnostunut. Suurin ei ole aina kaunein, myös pienet sisällöntuottajien kanavat tuottavat tulosta. Tärkeintä on sisällöntuottajan aitous ja sitoutuneisuus.

2. Ohjeista ja auta

Auta sisällöntuottajaa. Anna hänelle tarpeeksi taustatietoa yrityksestä, tuotteesta/palvelusta sekä kampanjasta ja sen tavoitteista. Ohjeista häntä. Olet omien tuotteidesi asiantuntija, mutta ulkopuolinen sisällöntuottaja ei ole. Anna hänelle siksi hänen tarvitsemansa apu ja tuki, mutta jätä hänelle mahdollisuus omaan kieleen ja sanomaan. Vaikuttajamarkkinointi on parhaimmillaan yhteistyötä, joka jatkuu yhden kampanjan jälkeen.

3. Jaa sisällöntuottajan tuottama sisältö yrityksen/tuotemerkin some-kanavilla

Älä unohda jakaa sisällöntuottajan sisältöä yrityksen/tuotemerkin omilla some-kanavilla: ainakin Facebookissa ja Instagramissa. Sovi jakamisesta sisällöntuottajan kanssa mielellään etukäteen. Hyödynnä Instagramissa Repost-sovellusta.

4. Maksa sisällöntuottajan työstä rahallinen korvaus

Näkemykseni on, että yritystä ja sisällöntuottajaa molempia hyödyttävä yhteistyö tuottaa vaikuttajamarkkinoinnissa parhaat tulokset. Siksi hyvästä yhteistyöstä kuuluu maksaa sisällöntuottajalle sopiva korvaus. Vaikuttajamarkkinoinnissa postausten hinnat lähtevät meillä 300 – 500 eurosta ylöspäin. Vaikuttajamarkkinointi voi olla hyvinkin kustannustehokasta. Lopullinen korvaus on yrityksen ja sisällöntuottajan välinen asia. Siihen vaikuttavat muun muassa työn ja sovittujen juttujen/kuvien/postausten määrä sekä se, kuinka paljon sisällöntuottajan kanavat tavoittavat seuraajia.

 

 

rouvasana_alabanneri

Related posts:

About the author

PING Helsinki on riippumaton, koko vaikuttajamarkkinoinnin toimialan yhdistävä sarja tapahtumia sekä yhteisö, jonka rikkaus on erilaisissa näkökulmissa ja niiden törmäyttämisessä.