Miksi vaikuttajan kannattaisi tehdä sisältöyhteistyötä mediatalon kanssa?

Kukaan, joka edes jollain tasolla seuraa sosiaalista mediaa, blogeja tai vlogeja, ei ole voinut täysin välttyä vaikuttajamarkkinoinnilta.

Kaupallisesta yhteistyöstä bloggaajien ja tubettajien kanssa on tullut arkipäivää yrityksille, eikä ihme. Sanoohan sen järkikin: On paljon uskottavampaa ja autenttisempaa kun ulkopuolinen kehuu jotain tuotetta, kuin että yritys kehuisi itse itseään.

Samaan logiikkaan perustuu myös huimaa vauhtia kasvavan sisältömarkkinoinnin suosio perinteisissä medioissa. Se tarjoaa yritykselle mahdollisuuden tuoda tuotteitaan ja palveluitaan esiin ulkopuolisin silmin, selkeässä, helposti ymmärrettävässä ja mielenkiintoisessa muodossa.

Mutta mitä tapahtuisi, jos nämä kaksi tämän hetken kuuminta markkinointitrendiä yhdistettäisiin? Onko vaikuttajamarkkinoinnista mahdollista saada vielä nykyistäkin enemmän irti?

Monet yritykset käyttävät jo nyt markkinointistrategiassaan sekä sisältö- että vaikuttajamarkkinointia. Tämä tarkoittaa kahta eri markkinointisuunnitelmaa, budjettia, ehkä myös tiimiä.

Samalla vaivalla yritys saa kuitenkin haltuun kaksi eri markkinointikanavaa, jos sisältö- ja vaikuttajamarkkinointi yhdistävät voimansa.

Vaikuttajien kanssa toteutetussa sisältömarkkinoinnissa yhdistyvät mediatalojen laaja yleisö ja ammattitaito tehdä mielenkiintoisia, lukijoihin vetoavia sisältöjä, sekä vaikuttajien uskottavuus, kiinnostavuus ja brändiarvo.

Iltalehdessä toimivimpia tapoja rakentaa sisältömarkkinointiartikkeli ovat erilaiset listat, ohjeet ja vinkit. Tässä olisikin siis neljä hyvää syytä, miksi vaikuttajien kannattaa tehdä markkinointiyhteistyötä mediatalojen kanssa.

4 hyvää syytä tehdä sisältöyhteistyötä mediatalon kanssa

  1. Kasvata seuraajajoukkoasi

Sisältöyhteistyö ison mediatalon kanssa on vaikuttajille ennen kaikkea loistava mahdollisuus löytää aivan uusia seuraajia, jotka eivät olisi muuten ehkä löytäneet hänen bloginsa tai vloginsa pariin.

Esimerkiksi Iltalehden verkkosivuilla vierailee joka kuukausi 70 prosenttia kaikista yli 14-vuotiaista suomalaisista. Tästä joukosta löytyy varmasti potentiaalisia uusia seuraajia suosituimmillekin vaikuttajille.

  1. Löydä uusia asiakkaita

Alma Median asiakasverkosto kattaa kaikki yritykset, jotka mainostavat yhdessä tai useammassa yhtiön mediassa, Iltalehdestä paikallislehtiin ja Kauppalehdestä Aamulehteen Etuovi.comiin.

Käytännössä tämä tarkoittaa valtaostaa Suomessa toimivista suurista ja pienistä yrityksistä sekä kansainvälisistä toimijoista. Siksi Yhteistyö Alma Median kanssa voi poikia vaikuttajalle uusia asiakkaita ja mahdollisuuksia.

  1. Ammenna uusia ideoita

Luovuuden kannalta on tärkeää tarkkailla omaa työtä toisesta näkövinkkelistä, jonkun muun silmin. Kun työskentelee päivittäin sisältöjen parissa, on helppo kangistua tiettyyn, kerran hyväksi havaittuun kaavaan.

Alma Median sisältömarkkinoinnin tiimiläiset ovat sekä kirjoittamisen että markkinoinnin ammattilaisia. Heidän työtään on keksiä asiakkaille uusia, kiinnostavia, luovia ja yllättäviä sisältöratkaisuja – oli kyseessä sitten tekstiartikkeli, video tai esimerkiksi interaktiivinen testi tai kysely.

Markkinointiyhteistyö antaa sekä vaikuttajille että median sisällöntuottajille mahdollisuuden oppia toisiltaan uusia tapoja tuottaa sisältöä ja lähestyä lukijoita.

  1. Ilahduta lukijoitasi

Sekä vaikuttaja- että sisältömarkkinoinnissa tärkeintä on loppujen lopuksi saavuttaa oikea yleisö ja saada heidät kiinnostumaan tuotteesta. Siksi kaikenlaisia markkinointiratkaisuja suunnitellessa on hyvä miettiä, miten ne palvelevat ja hyödyttävät yleisöä.

Vaikuttajien valtti on vannoutunut seuraajajoukko, joka on paljon enemmän kuin pelkkä yleisö. He haluavat olla mukana vaikuttajan elämässä ja arjessa, tietää, mitä heille kuuluu ja mitä he tekevät. Vloggaajat ja bloggaajat ovat tämän päivän muusikoita ja elokuvatähtiä, ja siksi eri kanavissa näkyminen auttaa heitä pitämään yllä ja vahvistamaan sidettä seuraajiensa kanssa.

Yhteistyöhön Alma Median kanssa

Täsmälleen samanlaisen neljän kohdan listan voisi tehdä myös mediatalojen suuntaan. Sisältömarkkinointiyhteistyö vaikuttajien kanssa on perinteiselle medialle loistava tapa löytää uusia lukijoita, laajentaa mainostajakuntaa, kehittää luovaa osaamista ja tarjota lukijoille uusia elämyksiä.

Siksi myös Alma Media haluaa panostaa yhteistyöhön vaikuttajien kanssa. Tällä hetkellä tavoitteenamme on vaikuttajaverkoston kasvattaminen, ja sitä kautta mahdollisuus tarjota mainostaja-asiakkaillemme uusia tapoja tuoda tuotteitaan esiin.

Vaikuttajamarkkinoinnin ja ison mediatalon sisältömarkkinoinnin yhdistelmä on lyömätön konsepti, jossa ei ole häviäjiä. Vaikuttaja, media, mainostaja, yleisö – kaikki voittavat.

Kati Pukki

Kiinnostavatko sinua yhteistyömahdollisuudet Alma Median kanssa? Ota yhteyttä: kati.pukki@almamedia.fi

Kirjoittaja on Alma Median sisältömarkkinoinnin luova tuottaja, joka haaveilee salaa omasta blogista ja esikoiskirjasta.

Related posts:

About the author

PING Helsinki on vaikuttajamediatoimisto, joka tuo yhteen vaikuttajat eri kanavista ja kaikilta toimialoilta. PING Helsingin kautta vaikuttajayhteistyön suunnittelu on helppoa ja tuloksellista olipa kysymys H2H Strategiasta, vaikuttaja-analyysista, kampanjasta, konseptoinnista, kilpailusta tai elämyksistä. PING Helsinki pitää yllä kaikille avointa somevaikuttajien eettistä koodistoa ja tekee jatkuvaa vaikuttajamarkkinoinnin tutkimusta.