Arvopohjaisen markkinoinnin ammattitapahtuma IMPACT Helsinki 24.5. Katso ohjelma! →

Inspiroiva, välitön ja ihmisiä yhdistävä PING Helsinki Business Festival

PING Helsinki Business Festival

Kun PING Helsinki Business Festivalin osallistujia pyydettiin kuvailemaan tapahtumaa yhdellä sanalla, nousevat ammatillisen oppimisen rinnalle visuaalisuus, inspiroiva ympäristö, kohtaamisten helppous ja välitön tunnelma.

Visuaalisuutta ei perinteisesti ole  ensimmäisenä liitetty uskottavien bisnestapahtumien peruselementteihin. Me PING Helsigissä kuitenkin uskomme, että oppimisen, elämysten ja kohtaamisten rinnalla visuaalisuus on merkittävässä asemassa inspiroivaa kokonaisuutta synnytettäessä. Samalla ajattelemme, että uskottavakin voi olla hauskaa.

PING Helsinki Business Festivalin visuaalisen ilmeen mahdollistivat luovan hullut ja ennakkoluulottomat kumppanit

Yritysilmeen ja bisnesfestivaalin visuaalisen ilmeen suunnittelu käynnistettiin viime syksynä, jolloin remmiin hyppäsi mukaan Visuaalisesti vaativa -blogista ja Oot niin ihana -vauvakirjastakin tutuksi tullut Aino Nieminen. Jo Ainon ensimmäinen suunnitelma sai kulmakarvamme kohoamaan ja ensimmäisenä suusta lipsahti aika kovaääninen “WTF?!”. Yrityksemme nykyinen vaaleankeltainen pääväri muistutti jokaisen mielestä enemmän mummon teema-astiastoa kuin dynaamista festivaalia, mutta päätimme ottaa riskin ja luottaa Ainoon ja Last Tuesdayn näkemykseen. Ja se todellakin kannatti.

Heti alkumetreiltä mukana oli myös jo aiemmassa PING Helsinki tapahtumassa omalla tyylillään ja tinkimättömällä työllään meidät ja osallistujamme hurmannut tapahtumavisualisti Taru Knuutinen. Taru suunnitteli tälläkin kertaa kumppanipisteet Community Piazzalle ja Network Loungeen sekä toteutti talkoolaisten kanssa upeat somistukset tapahtumapaikalla.

Rohkeus antaa Ainolle ja Tarulle hyvin vapaat kädet kokonaisuuden visuaalisen ilmeen suunnitteluun ja toteutukseen johti siihen, että monessa asiassa saavutettiin todellinen sweet spot. Sweet spotiksihan kutsutaan sitä hetkeä kun asiat loksahtavat kohdalleen, kun löytyy se oma juttu, kohderyhmä, intohimo tai suunta. Kun käytetty energia ja resurssit tuottavat maksimaalisen hyödyn, ihanuuden tai herkun, kuten tätä teemaa suomeksi kutsuttiin.

Meille se tarkoitti visuaalista ilmettä, joka haastaa katsomaan, näkemään ja kokemaan. Ei vain katsojaa ja käyttäjää vaan meidätkin. Jotain, jossa liikutaan hämmentävyyden rajamailla ja enemmän siellä tulevaisuudessa kuin pelkästään tässä päivässä. Joku kuvailikin tätä osuvasti sanomalla ettei ole ihan varma onko ilme ihan hirveä vai aivan järjettömän hieno.

Halusimme meikata tapahtumapaikan kokonaan PING Helsingin näköiseksi

Tapahtumapaikkana Clarion Hotel Helsingin tapahtumamakasiini on tyylikäs ja siisti, mutta halusimme luoda sinne aivan omanlaisensa tunnelman. Sen toteuttamiseksi toimme mukanamme kymmeniä metrejä Vallilan värikkäitä kankaita, satoja tuoksuvia yrttejä, ilmettämme tukevia kukkia, leikkisiä ruukkuja, ilmeemme mukaisia kansituoleja, tyynyjä ja muita kalusteita. Myös Stretch Helsingin toteuttamat kuvaseinät ja valosomisteet olivat tärkeässä roolissa kokonaisuuden luomisessa. Screeneille ja näytöille tapahtuman visuaaliset elementit tuotiin Videolle.fi:n tuottamina näyttävinä videoinsertteinä.

Visuaalisen kokonaisuuden kannalta merkittävässä roolissa oli painokumppanimme GRANO, joka toteutti vahvalla ammattitaidolla mm. Suomen sometetuimmat porrasteippaukset, selkeät osallistujapassit ja sekä käsiohjelmana toimineet muistikirjat. Pakollisten päivän ohjelmaan liittyneiden tietojen lisäksi muistikirjasta löytyi mm. tarroja, joissa toistuvat tapahtuman sloganit sekä kesäyllätyksiä kumppaneiltamme. Tapahtuman sloganit toimivat myös Stretch Helsingin toteuttaman kuvausseinän luona hauskoina, photo booth -tyylisinä kyltteinä, joilla moni kertoikin somessa olevansa esimerkiksi Creative as hell!

Vallilan kankaista valitsimme tapahtumaamme mustapohjaisen Sinilintu-kankaan, jolla saimme luotua isoja pintoja sekä eri kerroksiin että keynote-salin lavan taakse. Lounaspöydissä käytettiin Vallilan Tiaiset-kangasta keventämässä tilan tunnelmaa ja buffet-kattausten tuoksuvina somisteina oli Deli Verden yrttejä, jotka myöhemmin jaettiin kotiin lähteville osallistujille.  

Pikselöitynyt orkidea on ollut keskeinen osa PING Helsingin ilmettä jo viime syksystä lähtien. Koska rakastamme tuoreita kukkia, olivat ne merkittävässä roolissa myös tapahtumassa. Kukkakumppaninamme oli Järvenpään Kukkatalo, joka toimitti tapahtumaamme näyttävät kukkaseinät, sekä runsaasti orkideoja. Taitavien floristien opastuksella osallitujat pääsivät myös askartelemaan itselleen kauniita kukkakoruja.

Olimme myös tosi iloisia, kun kukista valmistettavat Zuii Organicin meikit lähtivät mukaan tapahtumaan paitsi tiimiämme, myös osallistujiamme kaunistamaan. Lyhyiden yöunien jälkeen ja ennen vuorokauden mittaista tapahtumarutistusta oli enemmän kuin tarpeen päästä ammattilaisen ehostettavaksi. Ihanan raikkaat, luonnonmukaiset meikkituotteet hehkuvat värejä ja iloa, aivan kuten mekin! Huomasitteko muuten, että tiimimme meikit oli sävytetty sopimaan Nona K Designin valmistamien tyllihameidemme kanssa? 

Visuaaliseen ilmeeseen, somistamiseen ja tapahtuman toteuttamiseen käytettiin siis aikamoinen määrä variaatioita ja työtunteja. Suurinta osaa näistä ei todennäköisesti edes itse tapahtumassa huomannut tai tullut ajatelleeksi ja niin on tarkoituskin.

Niin ja ne 1000 pinkkiä ilmapalloa jäivät tuskin keneltäkään huomaamatta. Kiitos Clarionille hullun ideamme toteuttamisesta ja vappumielen tuomisesta kaikille kotiin lähtijöille: YOU ARE AWESOME!

 

 

 

Emmi Nuorgam

Kuvat: Aino Nieminen / Last Tuesday, Rabbit Visuals & Katarina Kirvesmäki Photography

PING Helsinki

    Minua kiinnostaa: