Elämystakuu – voidaanko me nyt sellaista mennä lupaamaan?

Mistä hyvä tunnelma syntyy? Voiko elämyksen taata? Näitä asioita olemme miettineet PING Helsinki -tapahtumien lisääntyessä ja uusia juonia punoessamme.

Onnistunutta tunnelmaa ei voi napin painalluksella tilata, mutta tapahtuman tekijöinä meillä on mahdollisuus ja velvollisuus varmistaa sen aikaansaaminen. Puhutaan Customer Experience Managementista, elämysten hallinnasta.

Hyvän tunnelman edellytys on tietenkin vieraiden perustarpeiden tyydyttäminen. Kylläinen vatsa, sopivat lämpöolosuhteet, turvallinen olo, sujuva palvelu, toimivat kulkureitit, jopa ääni- ja valo-olosuhteet vaikuttavat siihen, että ihmisellä on mukava olo. Visuaalisesti yleisöä hemmotteleva tila ja somistus luovat tyytyväisyyttä, jonka jotkut tiedostavat ja osa aistii ne alitajuisesti. Nämä puitteet on helppo miettiä jo etukäteen ja laittaa kuntoon ja mielellään vähän ylikin.

Content is King

Tapahtumissakin sisältö ratkaisee. Tarvitaan ruokaa mielelle ja sydämelle. Opin, oivallusten ja inspiraation lisäksi ohjelmaan on ujutettava mukaan tunteita herättäviä elementtejä: paljon naurua, vähän liikutusta ja kourallinen yllättäviä tilanteita. Siinä reseptimme.

Timanttisen ohjelman lisäksi on huolehdittava että osallistujalle jää aikaa hengähtää ja purkaa elämykset heti paikan päällä, kun inspiraatio velloo kuumana kropassa! Kohtaamiset ovat PING Helsingin suola ja todistettavasti tapahtumissamme syntyy käsittämättömän upeita synergioita, ideoita ja yhteistöitä.

Copyright: Nella Himari
Copyright: Nella Himari

 

Pääroolissa tänään: Yleisö!

On yllättävää, kuinka vähän yleisön roolista osana tapahtumaa puhutaan. Yleisö on se alati muuttuva, elävä organismi, joka vaikuttaa itse itseensä. Hyvä fiilis leviää, samoin turhautuminen.

On tapahtumia, joissa yleisö tietää kertomattakin, mitä siltä odotetaan. Konserttiyleisö ottaa roolinsa kokeneesti ja osoittaa suosiotaan (tai pettymystään!) oikeassa kohtaa opastamattakin, tilaisuuteen sopivalla tavalla.

Meillä suomalaisilla on usein epävarmuutta sosiaalisiin tilanteisiin liittyen. Kukaan ei halua menettää kasvojaan käyttäytymällä vahingossa vastoin normeja. Ihmisillä on halu onnistua omassa roolissaan omana itsenään ja osana yleisöä. Siksi yleisölle täytyy viestiä mitä siltä odotetaan.

Tapahtumissa, niin pienissä kuin suurissa, on hyvä olla selkeä ääni, eli henkilö jonka suulla yleisölle viestitään. On myös tilanteita, joissa viestin on oltava hienovaraisempi. Tällöin viestintä kätkeytyy sellaisiin asioihin, kuten esiintyjien itsevarmuuteen, etukäteen mietittyyn ja harjoiteltuun koreografiaan, puhujien tai seremoniamestareiden ryhdikkääseen otteeseen sekä järjestäjien ja esiintyjien tilannetajuun.

Toisin kuin monissa seminaaritilaisuuksissa, PING Helsingissä yleisö on aktiivinen toimija. Vaikka tapahtumiimme tullaan oppimaan ja kuulemaan, vuorovaikutus toimii halki kaiken ohjelman, sekä verkossa että livenä.

Joten hyvä PING Helsingin yleisö: meillä saa mielellään ottaa paikkansa ja tehdä itsestään numeron, koska juuri sinä olet tunnelma, ja me kaikki yhdessä olemme elämys.

Sanna Salovuori Head of Experiences

 

 

Katso kaikki kuvat PING Helsinki -tapahtumista PING Helsingin Facebook-sivuilta

Related posts:

About the author

PING Helsinki on riippumaton, koko vaikuttajamarkkinoinnin toimialan yhdistävä sarja tapahtumia sekä yhteisö, jonka rikkaus on erilaisissa näkökulmissa ja niiden törmäyttämisessä.